خرد ورزی

اندیشه،شیوه های اندیشیدن

خرد ورزی

اندیشه،شیوه های اندیشیدن

چرا خدا را نمیشناسیم؟

چرا بشر خدار را نمی­تواند بشناسد؟

دستگاه گیرنده فکرى ما خدا را با امورى مى‏شناسد که مثل خودش ناقص و محدود است؛ خدا را با نورهایى مى‏شناسد که در یک نقطه هست و در یک نقطه نیست،خدا را به امورى مى‏شناسد که در یک زمان هست و در یک زمان نیست، یعنى طلوع و غروب دارد. خداوند را افعال و مخلوقاتى است؛ نورهایى است که آفریده اوست. آن نورها طلوع مى‏کنند و غروب مى‏کنند. خداوند خود را از راه نورهاى فعلى خود به ما مى‏شناساند.

حیات و زندگى نور الهى است؛ نورى است که آن را بر مادّه ظلمانى بسط مى‏دهد و سپس قبض مى‏نماید: * وَ إِنّا لَنَحْنُ نُحْیى وَ نُمیتُ وَ نَحْنُ الْوارِثونَ. ، ماییم که نور حیات را به جهان مى‏گسترانیم و پس مى‏گیریم. همه چیز به ما بر مى‏گردد. ما وارث همه چیز هستیم. * یولِجُ اللَّیْلَ فِى النَّهارِ وَ یولِجُ النَّهارَ فِى اللَّیْلِ «2»* یُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَىَّ «3»* وَ هُوَ حَىٌّ لا یَموتُ «4»* وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدیرٌُُ ما میخواهیم خدا را با وسیله ای بشناسیم که محدود است خداوند بر علم ما احاطه دارد با این علم نمیتوان خدا را شناخت زیرا خداوند بزرگ است و علم ما کوچک و محدود. 

علی معصومی با تفسیر برگرفته از مطهری

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد معصومی شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 04:56 ب.ظ http://perfect.blogsky.com

سلام.
پس با علم، تعقل نمی توان به وجود خدا رسید ما چه ابزاری لازم داریم که خدا را بشناسیم؟
شناخت خدا فقط در هستی او خلاصه نمی شود در چیستی اوست. آیا ما چیزی در مورد چیستس خدا می دانیم؟ آیا با علن و فلسفه می توان وجود خدا را اثبات کرد؟

سلام امیدوارم که خوب باشیُ برای انجام هرکاری نیاز به ابزار است چنانچه برای باز کردن در نیاز به کلید است ُمن ادعا نمیکنم که نمیتوان خدارا شناخت شاید درآینده بتوان به شناخت خدا دست یافت اما چیزی که مهمه اینه که امروز خدا موجودی ناشناخته برای ماست و با عقل می توانیم فقط به وجود خدا پی ببریم ُبرای شناخت خدا نیاز به ابزاری است که ما نمیدانیم چیست؟پیروز باشید

ارش جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 05:19 ب.ظ http://arash31.blogfa.com

سلام اقای معصومی این دیدگاه قشنگه ولی دلیل نشناختم خدا غربی شدن بیشتر هرروز ملت ماست.

غربی ها هم خدا را می شناسند برای آن احترام قائل اند اما منظور من از شناخت چیز دیگری است بحثی که مطرح کرده ام شناخت چیستی و هویت خداوند جهان است خدایی که همه ما را خلق کرده لذا از آن بعد به موضوع نگریسته شده نه از این بعد که مد نظر شما دوست عزیز و مهربان است منظور شما احتملا مبحث عملی مسمانان است که واقعا خداوند و دستوراتش را نمی شناسیم

ارش اکبری دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:31 ب.ظ http://arash31.blogfa.com

روزتون مبارک اقا معلم

سلام عزیزم امیدوارم خوب باشی شما را به خاطر نمی آورم لطفا خودت را بیشتر معرفی کن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد